Øresundskollegiet

Planlægning, digital kommunikation og minimering af nedetid er nøgleordene for Finn L. & Davidsen A/S ved den til dato største renovering af Øresundskollegiet på Amager.

Den store renovering af Øresundskollegiet er en økonomisk fremtidssikring af det gamle kollegie, som huser mere end 1500 beboere fordelt på 1025 lejligheder. De 12 betonblokke fra 1974 har alle år skabt rum og socialt liv for studerende fra både indland og udland.

Projektet er opdelt i tre entrepriser og forventes at være afsluttet i slutningen af 2023. Finn L. & Davidsen A/S (FLD) har entreprisen på de indvendige arbejder, hvor vandinstallationer, stigstrenge og toiletter skal udskiftes.

Planlægning er alfa og omega
Ejer af FLD, Lasse Houengaard har store forventninger til renoveringen, hvor den forudgående planlægning har haft stor fokus hos den sjællandske installatørvirksomhed: “Ved en sag af den her størrelse er planlægning alfa og omega. Det er ren logistik at renovere 1025 lejligheder, men vi har prøvet det før, så det skal nok gå godt”.

Lasse Houengaard ved Øresundskollegiet

Nedetiden er afgørende
Når FLD tager over på renoveringen, har de studerende allerede været igennem den første entreprise med religning af faldstammerne. Beboernes hverdag påvirkes i alt over tre omgange, og det kræver noget tålmodighed. “Det handler om minimering af nedetid, ganske enkelt. De studerende bliver udsat for rigeligt, så hvor vi kan minimere nedetiden for el og vand, dér gør vi det,” understreger Lasse Houengaard.

En ny (digital) sammensætning af beboere
Øresundskollegiet består hovedsageligt af unge mennesker, den digitale generation. I den traditionsbundne installatørbranche har man hos FLD derfor været nødt til at tænke alternativt med nye digitale kommunikationsformer som alternativ til den traditionelle beboertelefon: “Vi er nødt til at være, hvor beboerne er, og det er online. Det stiller selvfølgelig krav til os som entreprenør, men vi har taget udfordringen op, og det går faktisk rigtig godt i spænd med den digitale transformation, FLD har været igennem de sidste par år,” fortæller Lasse Houengaard. “Når de studerende vil i kontakt med os, kan de skrive til os via en online chat, ligesom vi også har oprettet et bygge-site, hvor fx varslinger og tidsplaner altid kan tilgås.”

Det er første gang, beboerkommunikation tilgås på denne digitale måde i FLD, men det bliver formentlig ikke den sidste. “Går det godt, må vi bare sige, at tiderne har ændret sig – også i installatørbranchen,” afslutter Lasse Houengaard.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk