FLD projektstyrer gennemgribende energirenovering på Quality Hotel Høje Taastrup

Siden hoteldriften har skiftet ejer i 2015, er der investeret 15 millioner kroner på forbedring og fornyelse af Quality Hotel Høje Taastrup. Målet er at sikre et højt kvalitetsniveau og god komfort til hotellets mange gæster gennem intelligente og bæredygtige løsninger.

”Det var tiltrængt med nyt udstyr, som vedkommer vores krav til komfort og kan minimere CO2 udledningen og nedbringe vores energiomkostninger”, forklarer direktør Ronni Guldbrandsen fra Quality Hotel Høje Taastrup.

”At renovere et hotel fuld af gæster er ikke uden udfordringer, og vi har lagt stor vægt på, at vores gæster skulle have et komfortabelt ophold til trods for det igangværende arbejde. Det stiller store krav til logistik og planlægning, og ikke mindst de folk, der udfører arbejdet”, fortæller Ronni Guldbrandsen med reference til Finn L. & Davidsen A/S, som er været hovedentreprenør på projektet.

Quality Hotel Høje Taastrup er energi- og miljøcertificeret ISO14001, samt er et Green Key hotel. Det indebærer, at hotellet systematisk arbejder med at nedbringe den belastning hotellet har på vores miljø, bl.a. ved affaldshåndtering, systemer der nedbringer madspild, minimalt brug af kemikalier, miljørigtige lyskilder og minimering vandforbrug, men også instrukser i forhold til samarbejdspartnere og leverandører om, at også de skal have en miljøpolitik, så man kan dokumentere et miljøfokus i hele værdikæden.

Hotellet har netop udskiftet en 30 år gammel varmecentral og brugsvandssystem til helt nyt system, der sikrer en væsentlig højere komfort – og ikke mindst en vand- og varmeproduktion med væsentlig lavere energiforbrug og miljøbelastning.

Gennemsyret grønt

Der tages højde for den grønne profil i alle hjørner af hotellet. Rent energimæssigt er en tredjedel af belysningen omlagt til LED. Varmecentralen er udskiftet og badeværelserne er i gang med at blive renoveret med bl.a. nye toiletter, som kun bruger 4 liter vand i stedet for 18 liter. Radiatorventilerne er på alle værelser er blevet udskiftet. Det sikrer en mere stabil varmekomfort.

Quality Hotel Høje Taastrup er villige til at strække sig langt for at imødekomme den grønne profil. Et nyt vandbehandlingsanlæg er ved at blive installeret, for der er ekstremt meget kalk i vandet i Høje Taastrup og et nyt anlæg har indflydelse på miljøet:

”Det nye anlæg, der gør vandet blødere, giver en væsentlig bedre vandkvalitet på hotellet, og vi kan bruge en mindre mængde rengøringsmidler til rengøringen, når vandet er blødere”, siger Ronni Guldbrandsen og forklarer, at vandbehandlingsanlægget er helt uden kemi, men derimod sliber kalken i vandet, så det bliver meget blødere, når det tappes direkte fra hanen. Ved at fjerne kalken kan man tillige forlænge levetiden på vandrørene, som før har været så plaget af kalk, at det har givet lækager og vandrørene er sprunget.

Quality Hotel Høje Taastrup har hvert år 50.000 mennesker igennem hotellet til morgenmad, frokost og aftensmad, så det bliver til en del service, der skal vaskes. Hotellet har i forbindelse med opgraderingen investeret i et nyt opvaskeanlæg, som kun bruger 10% af den nuværende mængde vand. Det er en besparelse og en nedgang i energibelastningen, som har stor betydning både for økonomien og miljøet. 

Finn L. & Davidsen A/S, som er eksperter i El- og VVS-installationer, har arbejdet på Quality Hotel Høje Taastrup siden marts 2017 og Ronni Guldbrandsen er meget tilfreds med arbejdet og projektstyringen:

”Vi har et rigtig fint samarbejde med FLD. De har en god struktur, hvor der er en-til-en kommunikation med den ansvarlige, og løbende byggemøder, så vi er opdateret. Det kræver en anden slags koordinering at arbejde på et hotel. Det er f.eks. ikke muligt at bore, imens der afholdes konference, ligesom der skal være vand til gæsterne under hele opholdet”, forklarer Ronni Guldbrandsen. ”FLD har vist god flair for at arbejde med en travl hotelvirksomhed.”

Den samlede miljøfilosofi er at nedbringe energiforbruget med min. 20% fra 2005 til 2020 og alt tegner til, at hotellet når det mål – og lidt til.